پارچه مانتویی و انواع آن

پارچه مانتویی و انواع آن

پارچه مانتویی و انواع آن

پارچه مانتویی و انواع آن

با ادامه مقالات وب سایت اصفهان پارچه در خدمت شما هستیم با پارچه مانتویی و انواع آن. در ادامه شما را با انواع پارچه های مانتویی و خصوصیات آن آشنا می سازیم.

پارچه مانتویی و انواع آن:

مانتو، یکی از پرکاربردترین لباس ها در ایران است که قابلیت زیادی در زمینه های مختلف، از تولید پارچه و طراحی مدل گرفته تا زمینه فروش دارد. در بحث مانتو و پارچه مانتویی می توان به انواع مدل ها، استایل ها، دوخت ها و غیره پرداخت. هر نوع مانتویی برای محیط و شرایطی، دوخت و تهیه می شود. مسلما مانتویی که یک خانم با آن به مجلس عروسی می رود با مانتویی که با آن به دانشگاه یا اداره می رود در شکل و دوخت و نوع پارچه مانتویی مصرفی آن متفاوت است.

انواع مانتوها با توجه به نوع مصرف کدامند؟

چه پارچه ای برای دوخت مانتو نسبت به نوع مصرف آن مناسب است؟

مشخصات اصلی پارچه مانتویی چیست؟

آیا با انواع پارچه های مانتویی آشنایی دارید؟

انواع مانتوها با توجه به نوع مصرف


مانتو ها با توجه به نوع مصرف به انواع اصلی زیر تقسیم می شود که برای دوخت هر کدام از آنها پارچه مناسب خود را می طلبد :

  • مانتو ساده
  • مانتو اسپرت
  • مانتو مجلسی
  • مانتو یونیفرمی اداری
  • مانتو بهاره – تابستانی – پاییزه – زمستانی
  • مانتو دانشجویی

انتخاب پارچه مانتویی


برای انتخاب پارچه مانتویی چه نکاتی را باید در نظر گرفت و به آن توجه کرد:

  • برای انتخاب پارچه مانتویی در ابتدا باید به مدل مورد نظر برای دوخت مانتو ، محیط مورد استفاده از مانتو و فصل  توجه کرد .
  • از انواع پارچه های کشی ، نخی ، زر ، ضخیم ، نازک و لطیف می توان برای دوخت مانتو استفاده کرد که هر کدام از این پارچه  ها مزیتها و معایب خود را دارند به عنوان مثال پارچه های کشی در برابر چروک مقاوم هستند اما در این پارچه ها آبرفت وجود دارد و باعث تنگی مانتو می شود.
  • عرض پارچه مانتویی که برای الگو زنی و جلوگیری از دورریز پارچه نکته مهمی است بهترین عرض پارچه برای انواع دوخت و الگوها عرض ۱۵۰ سانتیمتر می باشد
  • ثابت بودن رنگ پارچه یکی دیگر از ویژگی های مورد توجه برای خرید پارچه می باشد

انواع پارچه های مانتویی


در بازار تنوع بسیاری از پارچه برای دوخت مانتو وجود دارد که لازمه انتخاب آنها شناخت پارچه ها می باشد که در اینجا شما را با پارچه هایی که مناسب برای دوخت مانتوهستند آشنا می کنیم:

پارچه ریون مانتویی

ریون دارای الیاف مصنوعی است که از بازسازی سلولزی ساخته می شود این پارچه از نظر ضخامت نازک است و در طول و عرض آن کش به کار رفته و از دو طرف کش می آید و به دلیل کشسانی بودن این پارچه ، چروک نمی شود و همین ویژگی ها این پارچه را برای دوخت مانتو پرمصرف کرده است.

پارچه نخی مانتویی

اصلی ترین قابلیت این نوع پارچه خنک بودن و سازگاری با پوست بدن هست که به علت الیاف ویسکوز و پنبه به کار رفته در این پارچه ها می باشد ، از معایب این نوع پارچه آبرفت پارچه در شستشوی اولیه و همینطور چروک شدن آن می باشد.

پارچه نخی مانتویی

پارچه نخی مانتویی

پارچه ترگال مانتویی

پارچه ترگال دارای انواع مختلفی است  و هر کدام مشخصات ویژه خود را دارد . از ویژگی های این پارچه می توان به مقاومت و استحکام بافت این پارچه ، تنوع رنگ ، قیمت مناسب و همچنین چروک نشدن آن  اشاره کنیم که همین ویژگی ها باعث شده برای دوخت لباس مدرسه و انواع مانتو محبوبیت داشته باشد.

پارچه های ترگال در دو نوع ساده و کجراه تولید می شود اصلی ترین تفاوت میان پارچه ترگال ساده با کجراه در وزن پارچه است. وزن پارچه یا گرماژ پارچه مربوط به تراکم بافت و ضخامت پارچه می شود. بین پارچه ترگال ساده با کجراه (با جنس پلی استر و ویسکوز)، بین ۴٠ تا ۵٠ گرم اختلاف وزن وجود دارد.
تمام مشخصات پارچه ترگال ساده با کجراه یکسان است. تنها تفاوت این دو این است که پارچه ترگال، بافت ساده و مربعی دارد ولی کجراه همانطور که از نامش پیدا است، بافتی کج راه با تراکم ٢٨٠ تا ٢٩٠ گرم دارد. از این رو پارچه ترگال کجراه ضخیم تر است و زیر دست قوی تری دارد.

از انواع پارچه های ترگال ( ترگال ساده و ترگال کجراه ) برای انواع مانتو ، لباس فرم مدارس ، لباس پرسنلی ، لباس بیمارستانی استفاده می شود.

پارچه ترگال مانتویی

پارچه ترگال مانتویی

پارچه جین مانتویی

اکثریت با این پارچه آشنایی کامل دارند این پارچه در انواع کشی ، غیر کشی ، ضخیم ، نازک و کاغذی در بازار موجود است که برای دوخت مانتو های پاییزه و بهاره مناسب است.

پارچه کرپ مانتویی

پارچه کرپ از قدیم پرطرفدار بوده . این پارچه را برای مانتوهای مجلسی خریداری می کنند . پارچه کرپ خود دارای انواع مختلفی از جمله کرپ باربی ، کرپ پورشه ، کرپ مازراتی و … می باشد . پارچه های کرپ به علت وارداتی بودنشان دارای قیمت بالاتری نیز می باشند.

پارچه کرپ مانتویی

پارچه کرپ مانتویی

پارچه کتان مانتویی

الیاف بکار رفته در پارچه های کتان گیاهی است و به دلیل بالا بودن  تنوع رنگ طرفداران بسیاری دارد این پارچه دارای سه نوع ضخیم ، لایت و پیچ می باشد نوع ضحیم پارچه کتان به صورت کجراه بافته می شود و به دلیل ضخامت آن برای مانتوهای زمستانی استفاده می شود . پارچه کتان لایت نیز که به دلیل خاصیت کشی بودنش طرفدار دارد برای مانتوهای  پاییزه کابرد دارد.

و در نهایت کتان پیچ در دوخت مانتوهای اداری ، اسپرت و مجلسی در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه کتان مانتویی

پارچه کتان مانتویی

پارچه فاستونی مانتویی

این پارچه برای مانتوهای رسمی مورد استفاده قرار می گیرد و مانتوهای دوخته شده با این پارچه بسیار شیک و برای خانمهای شاغل بهترین گزینه است.

این پارچه دو نوع پلی استر ویسکوز و پشمی دارد. این پارچه بخاطر الیاف و برند تولید کننده بازه قیمتی بسیار متغیری دارد.

پارچه فاستونی مانتویی

پارچه فاستونی مانتویی

پارچه شانتون مانتویی

پارچه های شانتون در انواع رنگها و طرح ها در بازار وجود دارد این پارچه و پارچه های اسکاچی و لنین ، گزینه های مناسبی برای دوخت مانتوهای تابستانه هستند.

پارچه شانتون مانتویی

پارچه شانتون مانتویی

پارچه کدری مانتویی

پارچه کدری برای دوخت مانتوهای راحت استفاده می شوند و به هیچ عنوان برای مانتوی اداری از این جنس پارچه استفاده نمی شود. این پارچه به علت دارا بودن الیاف پنبه بسیار خنک است و برای فصل تابستان مناسب است اما عیبی که این پارچه دارد آبرفت پارچه بعد از شستشو می باشد.این نوع پارچه در عرض های ۹۰ ، ۱۳۰ و ۱۵۰ به صورتهای مختلف ساده رنگی ، طرح دار ، حاشیه دار و گلدار تولید می شود .

 

پارچه تنسل مانتویی

پارچه تنسل مانتویی جزو پارچه های نخی است و به نام پارچه لی کاغذی نیز شناخته می شود این پارچه امروزه محبوبیت بسیاری برای دوخت پوشاک آقایان ، بانوان و حتی پوشاک بچگانه پیدا کرده است .پارچه های تنسل به صورت چاپی نیز تولید می شوند. برای مثال ممکن است برخی از مانتوها را با پارچه های تنسل چاپی به صورت گلدار، حاشیه دار و طرح دار تهیه کنند و یا با به کارگیری ذوق و سلیقه، از انواع آن به عنوان خرج کار در دوخت مانتو و سارافون استفاده شود.

پارچه تنسل مانتویی

پارچه تنسل مانتویی

پارچه فیونا مانتویی

لطافت و زیر دست عالی پارچه مانتویی فیونا از دلایل محبوبیت این پارچه است . دوام بالا و خوش فرم بودن مانتوهای دوخته شده با این پارچه مانتویی سبب شده تا بهترین انتخاب برای دوخت مانتوهای مجلسی و محل کار شود.

پارچه دیور مانتویی

پارچه دیور که به دیور کش نیز شهرت دارد، از انواع پارچه مانتویی مرغوب و پرفروشی است که با بافت خاص خود طرفداران بسیاری دارد.
پارچه مانتویی دیور در طول و عرض دارای کشسانی است . انواع پارچه دیور مانتویی با گرماژ مختلف تولید می شود. پارچه های دیور علاوه بر تولید با رنگ های مشتری پسند مانند: سفید، مشکی، سبز، کرم، سورمه ای و غیره، مدل های چاپی متنوعی نیز مانند طرح گل دار نیز دارند.

پارچه دیور مانتویی

پارچه دیور مانتویی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =