انواع پارچه های بیمارستانی

انواع پارچه های بیمارستانی

انواع پارچه های بیمارستانی

انواع پارچه های بیمارستانی

با ادامه مقالات وب سایت اصفهان پارچه در خدمت شما هستیم با انواع پارچه های بیمارستانی. در ادامه شما را با انواع  منسوجات و پارچه های بیمارستانی و جنس پارچه های بیمارستانی آشنا می سازیم.

 انواع پاچه بیمارستانی:

آیا با انواع پارچه های بیمارستانی و موارد استفاده آن ها آشنایی دارید؟

آیا می دانید پارچه های بیمارستانی نیز دارای تنوع هستند؟

آیا می دانید پارچه های بیمارستانی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

آیا می دانید برای انتخاب و خرید پارچه های بیمارستانی برای بیمارستان و مراکز درمانی باید به چه فاکتورهایی توجه کرد ؟

در این مقاله و همچنین دراین سایت سعی داریم شما را با انواع پارچه ها از جمله پارچه های بیمارستانی و همینطور تنوع آن ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم .

لباس بیمارستانی


لباس بیمارستانی در اصل به تمامی لباس هایی که در محیط های بیمارستانی ، محیط درمانگاه ها ، مطب ها ، اتاق عمل ، آزمایشگاه ها و مراکز نگهداری سالمندان مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود. لباس بیمارستانی شامل لباس پزشک ، لباس پرستار ، لباس بهیار ، لباس دستیاران پزشکی ، لباس خدمه بیمارستان و درمانگاه ها ، لباس آزمایشگاه ، لباس دندنپزشکی ، لباس کارکنان داروخانه ها و تمامی لباس فرم کارمندان محیط های مذکور است که هر کدام از مراکز درمانی بسته به نیاز و توان مالی ، نوع و درجه کیفی خاصی از پارچه را مورد استفاده قرار می دهند.

انواع پارچه های بیمارستانی

انواع پارچه های بیمارستانی

از فاکتور های مهم برای انتخاب و خرید پارچه بیمارستانی با توجه به نوع مصرف ، ضد حساسیت بودن پارچه ، مقاوم بودن پارچه در برابر انواع مواد ضدعفونی کننده و شوینده به خصوص آب ژاول ، گرماژ و لطافت پارچه می باشد.

شما می توانید از طریق لینک زیر محصولات اصفهان پارچه را مشاهده نمایید.

پارچه های بیمارستانی

منظور از وزن یا گرماژ پارچه چیست؟


هر نوع پارچه ای در یک عرض یا چندین عرض تولید می شود.

وزن پارچه که به آن به عنوان گرماژ پارچه نیز یاد می کنند وزن یک متر از طول پارچه در عرض آن را اندازه می گیرند این وزن هرچه باشد به عنوان گرماژ یا وزن آن پارچه معرفی می شود.

گرماژ یا وزن پارچه با تراکم بافت پارچه رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه وزن بالاتر باشد حاکی از تراکم بافت بیشتر آن پارچه است.

البسه پزشکی به خصوص لباس بیمار باید وزن سبک داشته باشد تا حتی سالمندان نیز در آن احساس راحتی کنند البته باید به این نکته توجه داشت که منظور از گرماژ سبک ، وزن استاندارد تعریف شده است و پارچه نباید هرگز بدن نما باشد!

شما می توانید از طریق مقاله ی چگونگی تعیین کیفیت پارچه بیمارستان با انواع کیفیت پارچه های بیمارستانی آشنا شوید

انواع  منسوجات و پارچه های بیمارستانی


از انواع پارچه هایی که در بیمارستان استفاده می شوند و به عنوان منسوجات بیمارستانی هم شناخته شده اند پارچه های زیر می باشد : ( در این سایت با تک تک این پارچه ها آشنا می شویم )

  • پارچه تترون
  • پارچه فلامنت فلامنت
  • پارچه فلامت پلی استر پنبه
  • پارچه ترگال
  • پارچه های بیمارستانی چاپی
  • پارچه یک بار مصرف
  • پارچه ملحفه ای

پارچه تترون بیمارستانی

پارچه تترون یکی از پرمصرف ترین پارچه ها در مراکز بیمارستانی است که با توجه به نوع مصرف این پارچه ، در عرض و گرماژ متفاوت تهیه می شود که در خرید عمده این پارچه باید به بدن نما نبودن و ضد آب ژاول بودن آن باید توجه داشت.

پارچه تترون بیمارستانی

پارچه تترون بیمارستانی

پارچه فلامنت فلامنت

پارچه فلامنت فلامنت را می توان نوعی پارچه یک بار مصرف دانست چرا که تار و پود پارچه فلامنت فلامت از الیاف فلامنت و بسیار ارزان است . این پارچه به صورت طرح دار و بدون طرح وجود دارد  .

پارچه فلامنت پلی استر پنبه

پارچه فلامنت پلی استر پنبه

پارچه فلامنت پلی استر پنبه

همان طور که از اسم این نوع پارچه مشخص است تار و پود پارچه فلامنت پلی استر پنبه ترکیبی از فلامنت و پنبه است و داشتن الیاف پنبه باعث لطافت بیشتر پارچه نسبت به پارچه فلامنت فلامنت شده است.

پارچه فلامنت پلی استر پنبه

پارچه فلامنت پلی استر پنبه

پارچه ترگال بیمارستانی

پارچه ترگال ساده خوب برای اینکه پس از شستشو کیفیت خود را ازدست ندهند از روشهای خاصی رنگرزی می شود.

این پارچه دارای تنوع رنگ بسیاری است که معمولا از رنگ سفید آن برای  یونیفرم پرستاری و پزشکی و از رنگ سبز آن در اتاق عمل استفاده می شود.

پارچه های بیمارستانی چاپی

از این نوع پارچه جهت تولید لباس بیمار استفاده می شود عموما بر روی پارچه هایی که برای پوشاک بیمار استفاده می گردد چاپ های لوزی شکل  یا مربعی با رنگ های مختلف وجود دارد که بیمارستان ها نسبت به رنگ سازمانی خود انتخاب می کنند.

پارچه یک بار مصرف بیمارستانی

مصارف پارچه های یکبار مصرف بیمارستانی یا پارچه اسپان باند با توجه به وزن یا گرماژ آن مشخص می گردد.

البته مصرف پارچه اسپان باند یا یک بار مصرف به دوخت لباس بیمار محدود نمی شود و برای دوخت انواع روتختی ، ماسک ، کلاه ، گان و … نیز استفاده می شود.

پارچه ملحفه ای بیمارستانی

از آنجا که پارچه بیمارستانی ملحفه ای (ملافه ) یکی از موارد اصلی بستری بیمار در بیمارستان می باشد باید در تهیه آن به لطافت و ضد حساسیت بودن آن توجه کرد . پارچه ملحفه بیمارستانی را می توان ساده یا طرح دار انتخاب کرد.

انواع پارچه های بیمارستانی

انواع پارچه های بیمارستانی

البسه و ملافه بیمارستانی با فناوری نانو


خالی از لطف نیست که این محصول را نیز یادآور شویم که محققان موفق شدند با فناوری نانو و استفاده از گیاهان دارویی ملحفه و البسه بیمارستانی تولید کنند که منجر به کاهش عفونت های بیمارستانی می شود. محققان کشور موفق به تولید ملحفه و البسه بیمارستانی شدند که ضد میکروب و آرامش بخش بوده این محصول حاوی نانوپارتیکل مس و عصاره اکالیپتوس است که جهت کاهش عفونت های بیمارستانی و عفونت های پس از عمل های جراحی و جراحت و نیز عفونت های ناشی از انتقال تماسی از فرد به فرد تولید شده است.

می توان گفت این محصول منجر به کاهش آلودگی و عفونت ، کاهش آلودگی تنفسی و آرامش بیماران بستری شده خواهد شد. از مزیت های بارز این محصول می توان به تسکین دردهای نسبی ، بهبود سیستم نساجی بیمارستانی ، تسریع در فرآیند بهبود عفونت های سطحی ، صرفه جویی در هزینه های بهداشت و درمان اشاره کرد.

جهت مشاهده ی مقالات دیگر در رابطه با پارچه های بیمارستانی کلیک نمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 12 =