پارچه یکبار مصرف بیمارستانی

پارچه یکبار مصرف بیمارستانی

پارچه یکبار مصرف بیمارستانی

پارچه یکبار مصرف بیمارستانی

با ادامه مقالات وب سایت اصفهان پارچه در خدمت شما هستیم با پارچه یکبار مصرف بیمارستانی. در ادامه شما را با کاربردهای پارچه یکبار مصرف یا اسپان باند آشنا می سازیم.

پارچه یکبار مصرف چیست ؟

آیا با مصارف انواع پارچه یکبار مصرف یا اسپان باند آشنایی دارید؟

آیا می دانید برای چه مصارفی در بیمارستان از پارچه یکبار مصرف استفاده می شود؟

ویژگی های پارچه های یک بار مصرف چیست؟

آیا با پارچه های اسپان باند چند لایه آشنا هستید؟

پارچه یکبار مصرف


پارچه اسپان باند ، در میان عامه نام هایی مثل پارچه یکبار مصرف ، بی بافت ، نبافت و پارچه لایه سوزنی دارد. پارچه اسپان باند که نام انگلیسی آن Spunbond Nonwove در زمره منسوجات بی بافت و از جنس پلی‌­ پروپلین می باشد. پارچه های اسپان باند به سبب ویژگی های خارق العاده ای که دارند توانسته است سهم بزرگی از بازار منسوجات را به دست آورد.

پارچه های اسپان باند در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به رشد این صنعت ، امروزه با قدرت می توان گفت که حذف پارچه های اسپان باند کاملا غیر ممکن است.

پارچه یکبار مصرف بیمارستانی

پارچه یکبار مصرف بیمارستانی

کاربرد پارچه یکبار مصرف ( اسپان باند )

پارچه یکبار مصرف در مصارف مختلفی از جمله مصارف زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • در مصارف کشاورزی به عنوان روکش گلخانه ، پوشش مزارع ، برای محافظ گل و نهال  و همچنین برای محصولات کشاورزی و … کاربرد دارد.
  • برای مصارف تبلیغاتی و بسته بندی از جمله  بسته بندی مواد غذایی ، چای کیسه ای ، به عنوان پارچه ساک دستی ، بسته بندی کیف و کفش و کاور لباس و… مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در صنعت راه و ساختمان برای  دیوار کاذب ، قالب بندی ، روکش ساختمان های نیمه ساخته ، تثبیت خاک و راه سازی و … کاربرد دارد.
  • تولید کیسه جارو برقی
  • فیلتراسیون روغن و مایعات
  • سفره یکبار مصرف
  • در مصارف بیمارستانی

 

ما در این مقاله سعی داریم به کاربرد این پارچه در مصارف بیمارستانی بپردازیم.

پارچه یکبار مصرف یا اسپان باند بیمارستانی


اسپان باند از الیاف پرس شده تشکیل می شود و چون تار و پود ندارد به آن بی بافت می گویند. این پارچه در عرض های ١۶٠ ، ١٢٠ و ١٠٠ سانتیمتری موجود است و از ١۵ گرم به بالا تولید می شود. گرماژ اسپان باند از وزن ٢٠ تا ١١٠ گرم به صورت مضرب ۵ بالا می رود که برای مصارف بیمارستانی معمولا از وزن بین ٣٠ تا ۶٠ گرم آن استفاده می کنند. این پارچه  دارای تنوع رنگ سفید ، آبی ، صورتی ، آبی نفتی ، قرمز ، سبز و غیره است.

پارچه یکبار مصرف

پارچه یکبار مصرف

پارچه یکبار مصرف یا اسپان باند برای چه مصارفی در بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • لباس بیمار
  •  لباس های جراحى مانند شان و گان بیمارستانی
  • ماسک
  • کاور کفش
  • کلاه اتاق عمل
  • رو انداز و زیر اندازهای بهداشتی
  • رویه بهداشتی پوشک و نوار بهداشتی
  • دستمال مرطوب و پاک کننده لاک ناخن
اسپان باند

اسپان باند

پارچه های یکبار مصرف با چه ویژگی هایی تولید می شوند؟


پارچه های اسپان باند ( یکبار مصرف ) را می توان با ویژگی های مختلف تولید کرد. در این مدل از پارچه ها علاوه بر ویژگی های عمومی نظیر وزن پارچه ، رنگ ، عرض ، طول و… می توان ویژگی هایی نظیر چاپ دار یا ساده ، آب دوست یا آب گریز بودن ، آنتی باکتریال بودن پارچه ، نرمی و لطافت ، آنتی یو وی شدن و… را ایجاد نمود  که می توان براساس نوع مصرف در خرید این پارچه ، این ویژگی ها را در نظر گرفت.

همچنین لازم به ذکر است که پارچه اسپان باند ضد آب را واتر پروف (waterproof) یا هیدروفوبیک و پارچه اسپان باند آب دوست را هیدروفیل می نامند.

پارچه یکبار مصرف

پارچه یکبار مصرف

پارچه های اسپان باند چند لایه چگونه است؟


پارچه یکبار مصرف یا همان اسپان باند به صورت لایه­‌ای نیز تولید می­‌شود؛ معمولا بین یک تا سه لایه. در اسپان­ باند لایه­‌ای، تعداد لایه را در کنار s  نمایش می‌ دهند. برای نمونه به اسپان­ باند سه لایه۳s ۳ یا sss مى ­‌گویند که لایه­‌ی وسطى آن از مواد ملت بلون است. ملت بلون ( Meltblown ) یکی از انواع منسوجات بی بافت است که ظرافت الیاف پارچه و قدرت نفوذ‌ ناپذیری بسیار بالا در برابر مایعات ، آن را تبدیل به یکی از پرمصرف‌ ترین انواع منسوجات بی‌ بافت کرده است. ماده‌ی اولیه‌ی اصلی در تولید پارچه  ملت بلون همچون پارچه‌ی اسپان باند ، پلی پروپیلن است.

معمولا اسپان­‌هاى چهار لایه را ssss یا sms می ­‌نامند. این نوع اسپان­ باند از نفوذ باکتری و انواع میکروب ­‌ها جلوگیرى می­‌ کند و در تولید ماسک ، گان جراحی و دیگر موارد بهداشتی به کار می­‌ رود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =